torsdag den 14. april 2011

Wives and daughters!

Hej alle her kommer en mini anmeldelse af Wives and daughters, som jeg blev færdig med at se i går, god fornøjelse :)

Wives and daughters er en film instrueret af Elizabeht Gaskells og den er produceret i 1999. Den blev oprindeligt vist som en serie i fire afsnit, og den varer derfor 5 timer og 5 minutter, og er inddelt i afsnit. man skal være femten år for at se filmen, hvilket jeg synes er totalt latterligt da der overhovedet ikke er noget voldeligt eller seksuelt over filmen. Overhovedet! Derfor må jeg også indrømme at jeg lånte den på vores bibliotek før jeg blev femten. (nærmere forklaring nedenfor, da det kræver en nærmere forklaring)
Temaet er typisk for en engelsk film der foregår i 1800-tallet, nemlig kærlighed, og dermed også ulykkelig kærlighed, ægteskab, far søn forhold, forventninger, og klasseforskelle. Og selvom Wives and daughters på sin vis er totalt forudsigelig, så  vinder den på selve handlingen eller måden hvorpå den fører os til slutningen og det forudbestemte. 
Filmen handler om Molly Gibson som mistede hendes mor da hun var helt lille. Da Molly er 17 år gifter faren sig igen, og Molly får sig en yderst kompliceret stedmor, og også en stedsøster, der dog er langt venligere end stedmoren. Sammen med Gynthia (stedsøsteren) lærer Molly om kærlighed, svigt og forventninger.
Jeg synes selv at filmen er rigtig god. Den er dog lidt anderledes end fx Stolthed og Fordom, og jeg har svært ved at sætte fingeren på hvad det er. Måske er det Mollys meget frembusende måde at sige tingene på, som adskiller sig fra de mere traditionelle Filmen er meget smuk, med store gamle træer, og flotte grønne marker der strækker sig langt ud mod horisonten, og så selvfølgelig alle de smukke blomster i haverne, hvis man er en der holder af sådanne detaljer, skal man helt sikkert se filmen. 

Jeg giver Wives and daughters 6 ud af 6 stjerner. Det skyldes til dels at jeg konstant havde lyst til at se videre på den, som når man læser en rigtig god bog, og bare ikke kan lægge den fra sig.
******
Nærmere forklaring: På vores bibliotek er der nogle film man ikke kan låne hvis man er under femten år, derfor lånte jeg den på min vennides kort ;) (nu er jeg blevet 15)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar